HTML

Karatnai Bodó Attila blogja

Nagyon sok félreértés és félremagyarázás van a magyarság dolgában! Jól körülhatárolható magyarellenes körök igen veszélyes vizekre tévedtek, már odáig eljutottak, hogy a magyarságot, a magyarság létét, mint "etnoszt" megkérdőjelezzék. Azt mondják és ezzel kapcsolatosan különösen a liberális sajtóorgánumokban egyre több publikáció jelenik meg, hogy "magyar az, aki magyar állampolgár. Magyar az, aki - a liberális identitás választás szabadságával élve - elhatározza, hogy etnikailag magyar." A FENÉT !

Friss topikok

Linkblog

KASTL Magyar Gimnázium, 2002. levél a Külügyminisztériumhoz (II.rész)

2010.10.27. 14:04 de Karatna

 (Folytatás II.rész, KASTL Magyar Gimnázium, 2002. levél a Külügyminisztériumhoz)

 

A Magyar Iskolabizottság kezdeményezte, hogy a védnökök és állami támogatók feltüntetésével a gimnázium falára magyar és német nyelven a következő felirattal gránit emléktábla kerüljön:

 

"A magyarság bajorországi gimnáziuma a bolsevizmus által elüldözött és az1956-os forradalom és szabadságharc leverése után emigrációba kényszerített magyarok és az őket befogadó  bajorok és a Német szövetségi állam összefogásával jött létre.Ez az iskola a határokon átívelő magyar szellemi kultúra része, annak egyik intézményesített formája és a magyar emigráció történetének elidegeníthetetlen értéke. A világ megannyi országában élő magyar családok gyermekei és a magyar kultúra iránt érdeklődő diákok: merítsenek erőt a múltból, tudásukkal teremtsenek értéket a jelennek, tetteikkel erősítsék tovább a magyar-bajor ezeréves barátságot."

 

Gedenktafel

 Dieses Gymnasium wurde für die ungarische Jugend gegründet, die nach der Niederwerfung des ungarischen Volksaufstandes im Jahre 1956 in die Emigration gezwungen wurde.

Die vor dem Bolschewismus geflohenen Jugendlichen wurden von der Bundesrepublic Deutschland und vom Freistaat Bayern aufgenommen.

Diese Schule repräsentiert die Grenzen überschreitende ungarische Kultur und ist ein Teil der Emigrationsgeschichte des ungarischen Volkes. Die Nachkommen der in den verschiedenen Ländern der Welt lebenden ungarischen Familien sowie die sich für die ungarische Kultur interessierenden Schüler sollen:

Aus der Vergangenheit Kraft schöpfen Mit ihrem Wissen für die Gegenwart Werte schaffen

Mit ihren Taten die tausendjährige Freundschaft  des ungarischen und bayerischen Volkes weiter verstärken.

 

                                          MAGYAR CÍMER, ISKOLA CÍMERE, BAJOR CÍMER

aláírások: volt emigráns szervezetek,(felsorolás), Magyar Iskolabizottság,  Magyar Oktatási Minisztérium, Magyar Külügyminisztérium. Stb.. ?

 

A szöveget lektorálta:

Prof. Dr. Pomogáts Béla,

a Magyar Írószövetség volt elnöke a Magyar Anyanyelvi Konferencia Elnöke, a Kastl Gimnázium barátja.

 

A tábla szövegezését elfogadta:

Volt Magyar Politikai Foglyok Világszövetsége (VMPSZVSZ), társelnöke Esztergár Pál és Bárány Eszter,

a Magyar Politikai Elítéltek Közössége (PEK), Petrusz Tibor ügyvezető elnök,

a Magyar Politikai Foglyok Szövetsége (POFOSZ) elnöke Vasvári Vilmos,

a Történelmi Igazságtétel Bizottság (TIB) Regéczy Nagy László elnök,

az 56-os országos Szövetség elnöke Sinkovics Gyula,

a Közép-Európa Club Pannónia (KEP) ügyvezető elnöke dr. Czeglédi József.

 

Az emléktábla avatással egyidejűleg az egykori emigránsokat és a szórványmagyarságot képviselő szervezetek, valamint a magyar állami és kormányzati szervek képviselői különféle kitüntetésekkel, emléktárgyakkal köszönik meg azt a testvéri szeretetet, amely már fél évszázada fűzi össze az itt tanuló diákokat és a település lakóit.

Elismerésben részesülnek azok a bajor politikusok is, akik tevékenységükkel jelentős mértékben hozzájárultak a magyar-bajor kulturális kapcsolatok sikeréhez.

A magyar iskolarendszer magas színvonalon történő fenntartása

minden magyar irányítású oktatási intézményt kötelez

 

Egy adott iskola a környező társadalom és az intézményt körülvevő kultúra tükre. Itt képződik le a múlt és itt ölt testet a jelen problematikája. Ezen a helyen bukhat el vagy épülhet fel egy sikeres jövő. Ezt a felelősséget hordozza az egyetlen nyugat-európai nemzetközi magyar gimnáziumot irányító Magyar Iskolabizottság elnöksége is.

 

Az iskola több mit fél évszázadon át egészen napjainkig a dél-német és a magyar oktatás és kultúra között egy átvitt értelemben vett hídnak a szerepét töltötte be. A közép és kelet-európai bolsevikdiktatúrák megszűnése után a nyugat-európai magyar emigráció helyzete és szerepe is megváltozott, politikai értelemben vett tartalma megszűnt. Ezek a csoportok, mint színes hagyományápoló kulturális és identitást őrző nemzeti közösségek vannak jelen az őket befogadó társadalom életében. Magyarország Európai Unióba való belépésével az egyetlen nyugat-európai magyar gimnáziumban is lényegi változások következtek be. A hangsúly másra helyeződött, a horizontok kiszélesedtek. Az a szimbolikus értelembe vett híd, amely a dél-német és a magyar kultúrát volt hivatva összekötni, most térben és mondanivalóban lényegesen távolibb és szélesebb dimenziókon fog átívelni. A magyarság történelme során mindig közvetítő szerepet játszott kelet és nyugat között.

 

Az intézmény jövője

 

A keleti magaskultúrák génekig beágyazott hatásaként fellelhető távoli etnikai összetartozási tudat, és az egykori közös hitvilág, eredetmítosz, a hagyományok, a pentaton dallamok és a közösnek tartott neves ősök tisztelete avatja a magyarság egyetlen nyugat-európai iskoláját a Kastl Nemzetközi Magyar Gimnáziumot és Internátust hiteles hellyé, azon keleti népek és kultúrák és vallási irányok előtt, akik részint már Nyugat-Európában élnek, vagy majd ezután fognak itt letelepedni, munkát vállalni, vállalkozásokat, üzleti kapcsolatokat létesíteni.

 

Intézményünk vezetése azt a célt tűzte maga elé, hogy a jövőben nálunk tanuló különféle kultúrák gyermekeit a befogadó magyar közösség szeretetével és türelmével úgy integrálja az európai kultúrába és társadalomba, hogy azok érzelmi sérülésektől mentesen megőrizzék etnikai, kulturális és vallási identitásukat, miközben az összetartozási érzésük egyre erősödik. Határozott meggyőződésünk, hogy a spirituális háttér hiteles fenntartása és ápolása mellett lehet sikeres pedagógiai eredményeket és megalapozott tudást elérni.

 

A magyar és német nyelvi közegben különféle, a magyar kultúrához vagy kulturális gyökerekhez valamilyen módon kötődő különféle kultúrákat képviselő és különféle vallást gyakorló diákjaink a kilenc éven át együtt töltött diákévek során megismerik egymás hitéletét és egymás történelmét.

Intézményünk a különbségek megismertetésével és kölcsönös elfogadásával fogja megteremteni azt az egységet, amelynek középpontjában a szeretet, a másik elfogadása és a tudás megszerzése iránti vágy áll.

A Kastl Gimnáziumban nem kell megtagadni a vallást, elleplezni a hitet, a kulturális és etnikai gyökereket. A történelem vihara olykor végigtarol, de az erős gyökér mindig kihajt és új életre kel. Csak azoknak lesz jövőjük, akik számon tartják múltjukat, megértik és elfogadják egymást, és tudással vértezik jelenüket.¨

Mit kér az Iskolabizottság a Magyar kormányzati szervektől, kiemelten a Külügyminisztériumtól ?

Az oktatási feladatokat 19 tanár látja el átlagosan heti 25-30 órában.

Legalább kilenc fő jól képzett magyarországi tanárra, bölcsész és természettudományi karon

,valamint Testnevelési egyetemet végző gyakornokokra lenne szükségünk ahhoz, hogy a számos országból nálunk tanuló diákok a tőlünk elvárható magas szintű nevelésben és oktatásban részesüljenek.

Kérjük, hogy a Magyar-bajor Kormányközi Vegyes bizottság Kastlra vonatkozó fejezetében a tanárok, nevelőtanárok és gyakornokok kiküldésének, fogadásának bajor részről történő engedélyezését, keretszámok meghatározásával vagy egyéb könnyítésekkel egyszerűsítsék. Az egyetlen nyugat-európai nemzetközi iskolájának igényeinek jogosságáról ne a helyi hivatalok, hatóságok döntsenek. Külön kiemelt figyelmet kapjon a német nemzetiségi iskolákban tanító pedagógusok továbbképzése is.

Váljon lehetővé és egyszerűvé a tanár- és diákcsere. Kastl várhegyen lévő intézményünk lehetőségeit minél hatékonyabban használják ki, ezzel állítsák azt a magyar kulturális érdekek szolgálatába. Az EU területén hozzávetőlegesen háromszázezer magyar vagy részben magyar identitású adófizető polgár él, ebből megközelítően 150 000 személy Németországban. Ehhez jönnek még a németországi magyar vállalkozások adóbefizetései.  Ezek  -véleményünk szerint- elegendő forrást biztosítanak ahhoz, hogy a magyarság egyetlen nyugat-európai oktatási intézménye évi 600.000800.000 euró kultúra-fenntartó és oktatásfejlesztő támogatást, tulajdonképpen visszatérítést kapjon központilag a Német Szövetségi Kormányzattól.

 

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy az Iskolabizottság, mint irányító testület, valamint a védnöki testület, az ezeket alkotó szervezetek megismerjék a kormányzati és politikai tényezők Kastl magyar Gimnáziummal kapcsolatban kialakított rövid és hosszú távú elképzeléseit. :

Szánnak–e kormányzati szinten az iskola számára valamilyen szerepet a magyar-bajor kapcsolatokban?

Kaphat-e olyan megbecsülést és anyagi támogatást az iskola, mint bármelyik nyugaton és a tengerentúlon működő magyar kulturális intézmény?

Támogatná-e a kormányzat azt, hogy a Kastl gimnázium magyar-bajor oktatási-kulturális központtá alakuljon és ezzel együtt egyéb eseményeknek is helyet adjon? Tervezzük, hogy a nagy sikerű „Magyar-bajor történelem ezer éve kiállítás” fotó anyagát állandó    kiállításként a gimnázium területén a település bevonásával felállítjuk.

Szakmai segítséget kérünk ahhoz, hogy iskolánk - magyar, de egyben nemzetközi jellegére tekintettel sikeresen szerepeljen különféle EU pályázatokon.

Kérjük a külügy és az oktatási tárcát, hogy munkatársaival keresse fel iskolánkat és     egy un. közös bejáráson vegyen részt.

Kérjük, hogy a hatékony kapcsolattartás érdekében a Magyar Iskolaegyesület a Külügyminisztérium, valamint egyéb szervezetekkel való egyeztetéssel -lehetőség szerint- Püspök László, volt bajorországi főkonzult szíveskedjenek megbízni, aki egyben az Iskolaegyesület tagja is és számunkra mindig sok segítséget nyújtott.

A későbbiekben különböző rendezvényeinken a müncheni főkonzulátus munkatársai vegyenek részt, őket mindig szeretettel várjuk. 

 

Közös koncepció kialakítására lenne szükség ahhoz, hogy a magyar emigráció történetéhezszervesen kötődő, a határokon átívelő magyar szellemi kultúrához tartozó, egyedülálló oktatási intézménynek, a dél-német térségben, a magyarság számára oly fontos kultúrpolitikai és kultúr-diplomáciai szerepe még hatékonyabbá váljon. Ebben a tárgykörben olyan konferencia megtartását kérjük, ahol a különböző tárcák és szervezetek együtt dolgozhatnák ki az intézmény jövőjét  kultúrpolitikai és kultúr-diplomáciai szerepe még hatékonyabbá váljon.

a félévszázados hagyománynak, és a különleges helyzetnek megfelelően, egy olyan határokon átívelő, magas színvonalon működő gimnáziumot akarunk, amely mind a magyar, mind pedig a bajor oktatási szempontoknak megfelel, de emellett a korábbi sikeres kultúrdiplomáciai feladatát is betöltheti

 

Igen Tisztelt Államtitkár Úr!

Ehhez a munkához kérjük az Ön és a Magyar kormány kül-és kultúrpolitikai irányítóinak támogatását.

Nagy tisztelettel a Magyar Iskolabizottság nevében és teljes felhatalmazásával:

ügyvezető igazgató, az Iskolabizottság alelnöke

 UTÓIRAT:

A gimnázium 2006-ban bezárt , emléktábla nem készült. Az iskola 2010-ben, Postmus megkapta a " Magyar Örökség Díjat"

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarsagunk.blog.hu/api/trackback/id/tr442402833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása